Flyers zijn nog steeds hot. Je kunt juist door het uitdelen van flyers heel gemakkelijk jouw doelgroep targetten. Dit houdt in dat als je voor een tof feest in een hippe nachtclub natuurlijk niet op een fair voor 50+’ers gaat flyeren. Of andersom. Maar hoe zorg je ervoor dat een flyer succesvol wordt? Wij vertellen het jou in deze blog! 

Flyers drukken is een simpel marketingmiddel. Je hoeft alleen maar een flyer op te maken, af te laten drukken en uit te delen. Toch is de tijd voorbij dat je het kon redden met wat tekst op een half A4’tje uit je eigen printen. Tegenwoordig mag een flyer uitdagend zijn, met een aantrekkelijk ontwerp en heldere call-to-actions. Gaat dit te snel voor jou? Laten we dan eens rustig kijken naar hoe je een succesvolle flyer creëert. 

Bepaal je doel

Allereerst is het goed om vast te stellen wat het doel is van jouw flyer. We zeiden het net al eventjes, maar een flyer wil je op de juiste plek uitdelen. Doe je dat niet, dan is het weggegooid geld en had je beter geen flyers kunnen afdrukken. Bepaal dus wat het doel is van jouw flyer. Denk bijvoorbeeld aan productlancering, evenementpromotie of de promotie van een bedrijf. Misschien loopt er een kortingsactie of komt er een nieuw product op de markt. Het kan ook zijn dat je juist bewustwording wilt creëren met een flyer of informatie wilt verspreiden. Als laatste kan het ook zijn dat je als organisatie flyers uitdeelt voor werving. Bijvoorbeeld voor goede doelen of nieuwe functies. 

Als het doel van de flyer helder is, kun je overgaan op de creatie-fase. Dit houdt in dat je de tekst gaat schrijven van een flyer. Deze moet duidelijk zijn en vertel juist niet te veel. Houd het beknopt en relevant. Maar houd het ook speels en pakkend. Bijvoorbeeld door een goede slogan. Hoe minder tekst je kunt gebruiken, hoe lastiger het soms is. Het kan dus goed zijn dat je hier een tijdje op moet broeden. 

Ontwerpen van een flyer

Vervolgens ga je over op het ontwerpen van de flyer. We zeiden het net al eventjes, maar wat je niet wilt is een simpele flyer op een A4’tje gedrukt uit je eigen printer. Tegenwoordig kan je al voor een paar tientjes duizenden flyers afdrukken. Het ontwerp mag daarom opvallend zijn en de aandacht trekken. Zorg dus voor een opvallende afbeelding en lettertypes. Maak er ook weer geen collage van. Het is niet gek als je het opmaken van een flyer uitbesteedt aan een reclamebureau, want dit kan een flinke klus zijn. 

Houd de flyer ook leesbaar. Ga dus niet werken met een extreem klein lettertype bijvoorbeeld. En gebruik korte alinea’s en opsommingstekens als er informatie gestructureerd moet worden. 

Het succes van een flyer is afhankelijk van verschillende factoren. Waaronder de opmaak en de tekst. Maar bepaal ook waar je de flyer het beste kunt uitdelen. En wees daarnaast selectief aan wie je de flyer uitdeelt. Op die manier kun je het meeste rendement uit de flyer halen! 

Naast offline ook aan de slag met online marketing? Lees dan ook deze blog eens!